ULike

banner

Tuesday, October 9, 2012

MENGIDAM vs MENGADA


Pakar nutrisi percaya yang mengidam merupakan petunjuk bahawa badan kekurangan zat-zat makanan tertentu. Pakar herba percaya yang kekurangan mineral magnesium dalam badan akan menimbulkan keinginan untuk makan coklat. Mengidam untuk makan daging memberikan petunjuk bahawa badan memerlukan protein. (SUMBER).

Sepangjang 14minggu ni, aku pn ade gak la alami rase mengidam ni... tapi takde la sampai menyusahkan diri sendiri...baby pun faham keadaan mama dia ni....gud baby....setakat ni baru 3 benda yang aku rasa nk makan....first aku rase nak makan 'colek pelam muda'....aku bernasib baik sebab umah ma aku ade benda ni....hahaha....dan aku gak bernasib baik sebab ade ofismate yang sangat prihatin....siap bawak mangga dari umah dia lagi untuk aku.....mekaseh pok ya ye..


(ni yang ofismate bagi)

Lepas tu boleh pulak aku mengidam nak makan MASAK LEMAK TEMPOYAK PUCUK UBI.....hahaha...dan terpaksa la aku balik umah ma aku last weekend mintak dia masakkan untuk aku...time kasih ma....sayang ma sangat2....pucuk ubi lak amik kat kebun kat umah je...tak yah susah-susah nak pegi pasar...pucuk ubi ni lak credit to kak cik & abg cik sebab tanam ubi kayu kat kebun...hehehe...aku juz kene pegi kedai beli petai je pun....sedap hingga menjilat jari...bab masak lak semestinya masterchef yg masakkan....aku tukang tengok la...superbbbb & terbaikkk!!!!


(credit to mr gugel)

setakat arini, bende yang aku nak makan ialah DRAGON BALL a.k.a DRAGON FRUIT...ngeee~...yang ni agak sadis sikit sebab kena bersusah payah sikit baru dapat makan....dah beberapa ari aku nak makan buah ni....abis sekitar bandar kemaman aku carik...memang tak jumpa...time aku tak nak makan tu,ade je buah ni tersengeh kat pasar....naik menyampah aku tgk...bila aku nak je,terus dia menghilang.....dah macam dragon ball pn ade....kak long siap bagitau kat pasaraya nirwana ade...bila aku pegi memang la ada...tapi buah nya tak elok...dah macam nak busuk...so,terus cancel nak beli....besok nya bila pegi ofis, aku ade tanya membe ofis kat mane nk carik buah ni....then, ade budak contract ni inform yang biasa nya kat pasar malam kerteh ni ade jual & aku sangat bertuah kebetulan aritu ari pasar malam....TAPI buat penat je pegi sane....buah nye takde...frust jugak la....tp aku pegi cari kt mesra mall (Pasaraya TMC)....dan mmg buah tu ada tersengeh sambil melambai-lambai ke arah aku....dengan muka tersengehnya,aku terus mennyambar 4bijik buah tu.. (2 bijik untuk aku, 2 bijik lagi untuk kak long)...balik umah lps magrib baru aku makan...sedapppp.....dan dalam pukul 10malam tu ade pulak membe aku datang hantar lagi 4 bijik buah naga ni...dah rezeki baby agakya....time kasih kak ja sebab beli kan....yela yang aku beli kt TMC tu isi putih...yang kak ja beli ni isi pink..sekarang ni pun aku tengah makan buah ni....memang puas hati la dapat makan....

(mekaseh kak ja)

Ni baru 3bulan pregnant..nak boleh tunggu sampai 9 bulan,bende ape lagi la yang aku nak makan...branch manager aku cakap, kalu makan sikit tu memang mengidam..tapi kalu dapat makan banyak tu dah tak name mengidam tu dh mengada...hahaha....tapi aku sangat bersyukur sebab dapat makan mende yang aku rasa nak makan...











No comments:

Post a Comment